Putte i Parken

Torsdag
Klockan ringer vid sex och jag vaknar sakta till liv. Duschar och packar väskan, det är sjukt hur mycket saker man behöver bara för en helg. Jimmy börjar gapa och undrar vad fan jag gör vaken vid den här tiden, det undrar jag med. Anna kommer och vi packar in alla sakerna i bilen och det bär iväg mot Karlskoga. Cirka tre timmar och tjugo mil senare är vi äntligen framme! Och varmt är det! Vi träffar Micke som visar oss platsen där vi ska stå och ger oss två personliga slavar som sätter upp tältet och fixar och grejar med det så det står som det ska. Eftersom vi är framme redan halv elva och området öppnar klockan fem har vi mer än gott om tid på oss. Vi gör i ordning Djurens Rätt-tältet, äter, kollar in campingen (som ligger på ett typ 400 meter högt berg med en superbrant backe i grus) och sätter upp tälten. Eftersom vi kommer jobba hårt sätter vi upp våra tält på funktionärscampingen, lite vid sidan om så vi får sova i fred. Underbart.

Dagen börjar och människorna börjar komma in. Det var ganska lugnt och inga problem alls. Linnea dyker upp ungefär samtidigt som många andra festivalbesökare som hade blivit försenade på grund av en olycka längst vägen. Kvällen rullar på och vi har hur trevligt som helst, även om tröttheten börjar närma sig. Jag går iväg och ser Magnus Uggla som är så sjukt skön!


Magnus Uggla!

Lite mer jobb och vid tolv packar vi ihop våra saker och sätter steg mot öltälten! Dricker lite, pratar igenom dagen och har det bara mys, men klockan blir ett och området stänger så vi bestämmer oss för att hitta en ny väg till campingen, vi hade väl bara tur som klarade oss utan skador den första trippen. Vi hittar en asfaltsväg som var dubbelt så brant, dock lite kortare och installerar oss i tälten, jag är sjukt trött och vill bara sova, men det är ett jävla väsen på campingen från glada partyfolk, jag fryser, jag kan inte ligga bekvämt på grund av den jävla sovsäcken som förvandlar mig till puppa, marken är hård och min kudde är obekväm. Somnar till slut men vaknar av att det är sjukt kallt, så jag drar på mig byxor, palestinasjal och vinterjacka, trycker ner mig så gott jag kan i sovsäcken och somnar om.


Fredag
Jag vaknar vid åtta av att solen steker nått fruktansvärt in i tältet och jag är nästan död av värmeslag. Sliter av mig sovsäck, byxor och vinterjacka och försöker somna om, men nej, självklart inte. Drar ut sovsäck och kudde och lägger mig i skuggan, men jag har inte en chans mot värmen så ger upp och fixar frukost istället. Eftersom duscharna inte öppnar försen elva när jag redan börjat jobba tar jag en dusch med hjälp av våtservetter och vattenflaska, alldeles utmärkt.

Vi traskar ner för backen till området, som gick lite fortare och lättare ner än upp, dagens första lycka. Packar upp alla grejer i Djurens Rätt-tältet och dagen börjar. Ser 'Lillasyster' som självklart var hur bra som helst! Dagens andra lycka.


Lillasyster!

Alla är på topp och börjar väldigt bra med härliga människor och många intresserade av Djurens Rätt och många otroligt intressanta diskussioner. Dock finns det inga vanliga toaletter utan bara danska bajamajor som inte var av det frächaste laget. 'Sugarplum Fairy' spelar och är om möjligt ännu bättre än 'Lillasyster', så det tilldelar jag såklart dagens tredje lycka.


Sugarplum Fairy, helt klart bäst!

Våra ena grannar är airbruch-tatuerare eller vad man ska kalla det, och jag och de kom väldigt bra överens och vi blir bjudna på var sin tatuering med Djurens Rätt-loggan. Sjukt snygga!


Anna blir '"tatuerad" ;)


Och här är vi alla tre, jag, Anna och Linnea med våra snygga Djurens Rätt-tatueringar!

Ser även 'Petter', mest för sakens skull.


Petter

Vi är hur trötta som helst, men kämpar fram till näst sista stund, då 'Håkan Hellström' börjar och hela området töms på folk. Jag sitter och käkar godis med våran tatuerargranne och har en hård diskussion med en grisbonde och en kobonde innan vi alla ger upp eftersom ingen ger sig. Jag och Linnea känner att det är dags att packa ihop, vi är så trötta att vi lätt skulle kunna somna på plats. Anna kommer tillbaka och det bär av mot öltälten igen, som vär helt fulla med folk! Men det är precis vad vi förtjänar efter dessa dagar.


Jag och Sonja har tävling för att se vem som samlar in en lista på kortast tid. Det var så lika det kunde bli.

Hittar plats vid två killar med namn Kristoffer och Thomas. Stoffe och Tott, som de kallas. Vi dricker lite, pratar en del och hur sjukt kul medans vi kollar på sumobrottningen utanför. Efter en stund spårar det ut och jag och Kristoffer bestämmer oss för en match. Vi springer iväg med siktet på vinst och klär på oss sumobrottníngskostymerna. Lagom påverkade av alkoholen känns det som en superidé. Klockan slår och jag inser att röra sig är inte det lättaste och att få ner Kristoffer känns omöjligt. Jag förlorar första efter att ha ramlat på rygg och fått Kristoffer över mig, jag lovar, det finns inte en chans att ta sig upp, jag känner mig precis som en sköldpadda på rygg. Klockan slår och jag förlorar även andra av samma anledning. Vid tredje och fjärde har Kristoffer inte en chans mot den sumobrottaren jag trots allt är innerst inne. Femte och sista startar, båda är helt slut och matchen är jämn, när jag tillslut förvandlas till sköldpadda, ramlar på sygg och förlorar.


Jag med gult band och Kristoffer i rött. Inte bästa bilden direkt :P

Vi går tillbaka till öltälten och som den tävlingsmänniska jag är bestämmer jag mig för revansch och lägger tyst upp en taktik till morgondagen. Klockan tickar mot två och vakterna ber oss lämna området. Säger hejdå till killarna och klättrar upp för berget som tar oss till campingen. Våran lugna funktionärscamping har förvandlats till festens höjdpunkt, men trött som jag är somnar jag direkt.

Lördag
Vaknar av att Linnea sticker in huvudet och säger att klockan är mycket. Jag inser att duscharna redan har hunnit stänga och blir djupt deprimerad. Märker även att det spöregnar och alla mina kläder ligger i bilen på området. Tur det, för resten av sakerna simmar runt i översvämmningen jag har drabbats av. Drar på mig shorts, vinterjacka och solbrillor, greppar paraplyet och går till området för att packa upp Djurens Rätt-tältet. Med poncho klarar jag mig ifrån det värsta regnet, iallafall de första minuterna. Mina fötter, ben och armar är helt genomblöta. Min vanliga tur. Vi bestämmer oss för att ge upp tältningen så jag och Linnea går helvetesbacken en sista gång och packar ihop allt vi har.


Kombinationen sliten, osminkad, hår åt alla håll, mjukisbyxor, röd poncho och packning vill jag aldrig mer uppleva. Folk skrattar när vi går förbi.

Pappa ringer och säger att han har hittat ett jobb till mig som jag måste ringa till när jag kommer hem, frågar såklart som vad - fotomodell. Jag kollar mig i spegeln (rutan på bilen är det närmaste spegel jag kommer den här helgen) och ber honom dra åt helvete.

Vi är trötta men dagen rullar på bra ändå, killarna vi träffade i öltältet kommer och hälsar på och Kristoffer blir djurfadder! Vi drar alla tre och ser 'Neverstore' som självklart är så sjukt bra det bara kan bli!


Neverstore! <3

Jag går tillbaka till Djurens Rätt-grejerna. De kommer ut för att signera och jag är inte sen att vara där. Blir lite besviken när trummisen inte dyker upp, men humöret är ändå på topp! Går tillbaka men ser att Erik nu är där! Drar med mig Linnea dit och träffar honom också. Linnea ger honom några foldrar från Djurens Rätt, Anna försökte övertala mig till det, men inte en chans i världen!


Erik Lantz med Djurens Rätt-foldrar!

Solen börjar gå ner, Anna sticker iväg för att se 'Hästpojken' och jag och Linnea är sjukt trötta och sitter och slappar och käkar godis när hela festivalens befolkning dyker upp och vill veta mer och är nyfikna på Djurens Rätt, så vi kör stenhårt och håller reda på en massa människor var, samtidigt som några blir djurfaddrar, vissa diskuterar djurförsök och andra undrar varför vi anser det är fel med djurindustrin. Det är smått kaos att hålla reda på allting, men det går superbra, med fem nya djurfaddrar under en timma, jämfört med 5 under hela gårdagen. Klockan börjar närma sig tolv och vi börjar packa ihop. Klockan ett lämnar Djurens Rätt-bussen Putte i Parken och nästa stopp blir Säffle, hos Linnea där vi ska sova. Jag stenslocknar strax efter vi lämnat festivalområdet och vaknar 100 minuter senare hemma hos Linnea. In, av med kläder och slocknar direkt. Jag har aldrig älskat en säng såhär mycket!


Söndag
Efter några timmars sömn är det dags att vakna igen, vi käkar frukost och diskuterar helgen lite grann. Hemresan startar och vi åker vilse i Säffle, detta är illa. Väl hemma tillbringar jag massa tid i duschen och Kristoffer kommer och hälsar på :) Nu är han på väg hem igen, men kul att träffa han igen!




31 dagar. Jag har aldrig känt mig såhär tom innan, såhär ensam.


Kommentarer
zandra

riktiga tatueringar?

2008-08-04 @ 16:33:06
URL: http://zandrajanetzky.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0