Havets Hus

Nu är vi hemma efter en heldag på Havets Hus i Lysekil. Alltså, jag kan inte säga annat än att det var en trevlig dag. Jag somnade innan vi hade lämnat Trollhättan, blev väckt av Herman som skriker och frågar vad jag ha för mat. Höll på att få en chock, den jäveln försöker ta död på mig tror jag. Värt att kolla upp.

Dagen var bra som fan, god mat fick vi också och det var ju precis vad jag behövde. Stekta grönsaker och EN potatis. Yey. Jag frågade tjejen som hade föreläsningen idag vad meningen med Havets Hus är. Meningen med Havets Hus är att informera och lära människor om Sveriges hav och liknande. För att kunna göra detta fångar dom in vild fisk och trycker in dom i små akvarium.

Sedan har dom en kort föreläsning för sina besökare, om vilka alger som lever på vilket djup, om att sjöborrar inte kan bitas och om att blåvalen är världens största djur. Det tjänar dom en jävla massa pengar på. Att fånga in och stänga in vild fisk, som är vana att leva i stora hav i ett litet akvarium. Jag tycker inte att det är naturligt. Jag tror inte att det ligger i någon fisk/sjöborre/eremitkräfta/sjöstjärna/snäcka/sjögurkas intresse att bo sådär.

Det är olagligt att fånga in ett rådjurskid och ha som husdjur, men det är fullt lagligt att plocka in hundratals fiskar och sätta i akvarium för att tjäna pengar på dom. Visst, jag kunde haft lite överseende om det handlade om en utrotningshotad fisk som dom hjälper och odlar, men så är det inte. Inte alls. Det är bara för att lära andra.

Jag anser som såhär; vill man forska gör man det på djurens hemmaplan, på ett sätt som dom inte tar skada av. Vill man informera så informera på bara. Men inte med levande djurs liv. Det finns så många andra alternativ. Man ska inte utnyttja djur på det sättet. Djur kan inte säga ifrån, dom får bara åka med.
Det ska ju se så jävla bra ut utåt sätt, det ser ju ut som att fiskarna har det bra. Men har dom det?
Det handlar bara om att tjäna en jävla massa pengar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0