Familjen Annorlunda handlar mat

Jag satt och klickade omkring på nätet i brist på annat, och kom på något sätt in på tv4.se, och där hittar jag "Familjen Annorlunda" eller vad det heter, och detta; det är fyra saker som skiljer mig från "Familjen Annorlunda" med tio barn.

10 barn
Det är det första, jag har inte tio barn.
72 liter mjölk i månaden.
Bara för att jämföra: Jag köper hem kanske 3 liter mjölk i månaden. Max. Det betyder att på 72 liter mjölk skulle jag klara mig i närmare två år.
Skulle denna familjen dricka lika mycket mjölk som jag skulle dom bara behöva köpa 36 liter mjölk i månaden istället för 72. Halva förbrukningen ju!

100 maskiner tvätt i månaden.
Jag tvättar kanske 6 maskiner i månaden, om ens det. Det beror lite på vad jag tvättar. Men cirka 6 maskiner tvätt i månaden då, i genomsnitt säger vi. Om jag fick någon att tvätta hundra maskiner tvätt åt mig, skulle jag inte behöva tvätta en enda gång på nästan ett och ett halvt år.
12 000 kronor i månaden på mat.
12 000. I månaden. På mat. Detta kan jag inte förstå. Jag handlar mat för max, absolut max, 600 kronor i månaden, och då räknar jag med gångerna jag äter ute också. Och det gör jag MINST 4 gånger i veckan. Och det brukar för det mesta bli bra mycket mer än så. Dock har jag inga större krav på mat och klarar mig utan problem en dag på en pommes med kebabsås eller tre mackor med ost. Och sen har jag inga krav på att behöva äta varje dag heller utan jag klarar mig utmärkt på att äta varannan dag. Ganska praktiskt. Nej, men vafan. Jag fattar det inte. 12 000 kronor.

Dom handlar mat för 12 000, men sedan ska väl folken ha kläder också? Och dom ska väl ha råd med bensin? Och nöjen? Och hyra framför allt? Hur bor en sån stor familj egentligen? Hur mycket kan livet kosta för en familj på tolv personer? Inklusive allt tänker jag på då. Någon som har en aning om detta?

Jag skulle ju behöva ha ett helt lägenhetshus med min familj om vi skulle vara så många. Hur klarar man av att ingen i familjen ännu har slagit ihjäl någon av resten av flocken? 10 ungar. Jag kan inte släppa det. Tänk när kidsen växer upp och dom får egna ungar. Vilken människa skulle klara av deras släktträffar? Jag är glad att jag inte ingår, för jag skulle ju ha sjukanmält mig varje gång det var dags.

Förressten, vem pallar stå och laga mat? Jag lagar mat kanske två gånger i månaden, till en person. Det tycker jag är jobbigt, och framför allt; jävligt tråkigt. Tänk att laga mat varje dag, till tolv personer och inte ha restaurang? Nej, jag ska inte ha 10 ungar. Jag ska inte ens ha hälften! Till och med en tredjedel är för mycket.



LÄNK --->   FAMILJEN JOHANSSONS ANNORLUNDA LIV I SIFFROR   <--- LÄNK


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0