Nordens Ark

Jag har haft en helt underbar dag på Nordens Ark idag! Vara med när dom klickertränade tigrar, mata någon form av uggla med möss som den slet i bitar och svalde hel. Något jag inte var förberedd på var många intressanta diskussioner och att jag lärt mig en massa nya grejer.

Vad jag tycker om djurparker är dock en helt annan historia. Hur ofta i det vilda blir en tiger klickertränad liksom? Hur ofta blir fåglarna vingklippta? Jag är så galet säker på att det är något som inte händer. Orkar inte gå in på detta med etik och moral just nu, men det är också någonting som jag tycker är väldigt intressant.



Kommentarer
Loka Kan

Man vingklipper dem ju så att de inta ska skada sig i sina burar. om de ska ha burar som de kan flyga i utan att skada sig får dem vara helt enorma och det skulle bli en helt abnormt stor djurpark, dessutom har dem inte onta av att vingklippas... har ont av att klippa naglarna!?, klickerträningen blir ju en form av stimuli flr tigern som troligen har det mega tråkigt i sitt lilla hägn och då kan det ju fpr vara skönt att trötta ut sig genom lite hjärn gympa. Puss

2009-10-08 @ 15:36:11
Frida

Jo, på så sätt är det ju bra för dom, det förstår jag också, men det är fortfarande inte naturligt för dom att sitta inlåsta i små hägn och att bli behandlade som att dom vore husdjur.

Och varför inte satsa på lite mindre antal arter och göra det bästa för dom man har kvar isåfall?

2009-10-08 @ 16:35:19
LOKA KAN

Jo sant men någonstanns får ju människan ta ansvasr för att dem/vi utplånar dessa djurs hem osv, man kan ju inte bara låta dem dö ut för att vi ska få mer plats heller, det är ett bevarande arbete och ugglan för exempel är en viktig individ i ekosystemet

2009-10-09 @ 11:21:53
LOKA KAN

Men man ska absolut inte besöka någon anna djurpark som inte bedriver hållande av djur för ett gott syftet exempel på dessa parker är skånes djurpark borås djurpark och ölands djurpark. dem borde stängas!!!!

2009-10-09 @ 11:23:20
Frida

Jo självklart, men på något sätt måste man kunna skydda dem i sin naturliga miljö.

2009-10-09 @ 15:08:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0